ZÁSADY PRE ZOSTAVOVANIE JEDÁLNYCH LÍSTKOV V ZARIADENIACH ŠKOLSK0HO STRAVOVANIA
a) Časová štruktúra jedálnych lístkov
1. V rámci 5 pracovných dní v jednosmennom stravovaní by jedálny lístok mal obsahovať 2 hlavné jedlá s mäsovým pokrmom, 1 hlavné jedlo so zmiešaným pokrmom so zníženou dávkou mäsa, 2 odľahčovacie jedlá (1 s múčnym pokrmom a 1 so zeleninovým pokrmom). Odľahčovacie jedlá so zeleninovým pokrmom sa odporúča podávať v pondelok.
b) Obsahová štruktúra pokrmov
1. Pokrmy z mäsa, ktoré sú súčasťou hlavného jedla, sú pokrmy pripravované z mäsa jatočných zvierat, hydiny a rýb s plnou hmotnosťou pre jednotlivé vekové skupiny, nie mleté, nie zmesi.
2. Pokrmy so zníženou dávkou mäsa, ktoré sú súčasťou hlavného jedla, sú zmesi mäsa s ryžou, mletými varenými s´jovými bôbmi, ovsených vločiek, zemiakov a pod.
3. Pokrmy zeleninové, ktoré sú súčasťou hlavného jedla, sú pokrmy pripravované s použitím zeleniny, strukovín, obilnín a ich kombinácií s možným použitím mlieka, mliečnych výrobkov a vajec.
4. Múčne pokrmy, ktoré sú súčasťou hlavného jedla, sú pokrmy pripravované s použitím múky, vajec, mlieka, tvarohu, ovocia a pod. Polievky k tomuto typu jedál podávať výdatné, strukovinové, zeleninové, prípadne i s obsahom mäsa, mlieka a pod., ak to umožňuje výška finančného limitu.
c) Všeobecné zásady
1. Prívarky odporúčame zaraďovať 2x do mesiaca s využitím hlavne strukovín.
2. Zvýšiť frekvenciu podávania strukovín aj vo forme podávania šalátov, resp. ako súčasť zeleninových šalátov, predovšetkým v celodennej a 5 a 7 dňovej prevádzke.
3. Múčna príloha (knedľa, halušky, cestoviny) má byť iba raz do týždňa pri podávaní piatich obedov 2-3 x, pri 5-dňovej celodennej prevádzke, 4 x počas siedmich dní pri poskytovaní celodennej stravy.
4. Zemiaky majú byť na jedálnom lístku 2x - 3x v týždni pri podávaní iba obedov, pri 5 dňovej celodennej prevádzke 4x, pri 7-dňovej prevádzke 6 x.
5. Zelenina má byť na jedálnom lístku denne, z toho ako šaláty v piatich obedoch 2x a 1x ako zeleninová obloha k jedlu. Uprednostňovať podávanie čerstvej zeleniny s prídavkami cibule, pažítky, petržlenovej vňate, jogurtu a najmä citrńovej šťavy s pridaním rastlinných olejov určených na použitie bez tepelnej úpravy. Odporúča sa nahrádzať časť múčnej prílohy dusenou zeleninou, ak to dovolí charakter pokrmu.
6. Ryby podávať 1 x v týťdni pri podávaní obedov. 2 x v týždni (obed a večera) pri 5 a 7-dňovej prevádzke.
7. Obilniny - krúpky, ovsené vločky, pohánky, sója, proso, kukurica, uprednostňujeme pred ryžou a majú byť aspoň 1 x v týždni, strukoviny 1-2 x v týždni (polievky, prívarky, šaláty, hlavné jedlá, súčasťou pokrmu so zníženou dávkou mäsa a zeleninových pokrmov).
8. Múčnik ako súčasť obeda sa môže podávať 1x v týždni v nadväznosti na jedálny lístok.
9. Múčniky pripravujeme hlavne z ovocia, tvarohu a mlieka.
10. Ku každému hlavnému jedlu sa má podávať nápoj a to na obed i večeru (voda, sódová voda, prírodné nápoje s nižším obsahom cukru, minerálne vody, nesladený tmavý i ovocný čaj. Je nutné obmedzovať sladené malinovky a kolové nápoje).
11. Chlieb nesmie nahrádzať varené prílohy. Uprednostňujeme chlieb z celozrnnej múky (tmavé druhy chleba).
12. Do jedálnych lístkov zaraďujeme mäso čerstvé: hydinové, hovädzie, bravčové jahňacie, ryby. Údené mäsá a údeniny sa do jedálnych lístkov na materských školách nezaraďujú.
13. Na raňajky, desiatu a olovrant má byť prevažne čierny chlieb.
14. Raňajky okrem mliečneho nápoja majú obsahovať potravinu, ktorá je zdrojom bielkovín. Čerstvú zeleninu, resp. zeleninu v rôznych úpravách podávať v každej dennej dávke podľa sezónnosti (mladá cibuľka, pažítka, kaleráb, reďkovka, zelená paprika, paradajky, mrkva, cesnak a pod.)
15. Pokrmy sa majú pripravovať na oleji. Ako prídavok do hotových pokrmov (polievok a prívarkov) na zvýšenie ich biologickej hodnoty je vhodné použiť čerstvé mäslo. Do polievok odporúčame strúhať syr (tvrdý), závarky z droždia, zelené vňate.
16. Pokrmy, šaláty, kompóty, polievky dopĺňame vitamínom C v prirodzenej forme.
17. Ovocie zaraďujeme denne podľa finančného limitu na nákup potravín.
18. Dodržiavame predpísané množstvo živín, minerálnych látok a vitamínov, pestrosť pri výbere surovín, striedame technologické postupy pri príprave pokrmov. Uprednostňujeme varenie, dusenie, zapekanie. Striedame pokrmy sýtivé a ľahko stráviteľné. Zabezpečujeme rôznorodosť chutí.
d) Z hľadiska výživového, resp. hľadiska epidemiologického rizika, sa v školskom stravovaní nepoužívajú:
1. mleté a sekané mäsá, vrátane mletých rýb z distribučnej siete,
2. nedostatočne tepelne spracované mäsá,
3. zabíjačková kaša, tlačenka,
4. surové mäsá typu biftek,
5. všetky výrobky s aspikom a rôsolom,
6. tepelne nespracované vajcia a tepelne nedostatočne spracované vajcia,
7. huby okrem húb získaných z distribučnej siete,
8. pečeňový syr, pečeňovky, čajovky, maslovky a pod.,
9. vnútornosti okrem bravčovej, teľacej, hydinovej pečene a sŕdc,
10. nadmerne slané ryby a rybie výrobky,
11. tepelne neošetrené mlieko a výrobky z tepelne neošetreného mlieka.
e) Všeobecné požiadavky na manipuláciu s potravinami a prípravu pokrmov a jedál
1. Nátierky spracovávať zásadne z čerstvých surovín a podávať najneskôr do 2 hodín po ich spracovaní, pri zabezpečení chladenia od 0 do 4 °C najneskôr do 3 hodín.